Derde deel USA - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Perry Kempen - WaarBenJij.nu Derde deel USA - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Perry Kempen - WaarBenJij.nu

Derde deel USA

Door: perryenjanine

Blijf op de hoogte en volg Perry

13 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Moab

Zondag 8 augustus. (8e dag)
27 graden met wat bewolking en regen.

We werden vanochtend vroeg wakker om daarna te gaan rijden naar het volgende nationale park: Grand Teton. Daar kwamen we om 9:15 uur al aan. Want het was maar 50 mijl rijden. We hadden daar een hele mooie campingplaats gekregen met weer een eigen berenbox. Iris en ik vonden het leuk om er in te spelen. Nadat we hadden gedoucht, en inkopen hadden gedaan, zijn we bij het meer gaan picknicken. Het was een groot meer, met uitzicht over de hoge bergtoppen die deels met sneeuw bedekt waren. Toen we klaar waren gingen we nog even keilen, en liepen toen een stukje verder over het strand waar geen mensen en veel grotere stenen lagen. Daar hadden we ook nog even gekeild en grote stenen in het water gegooid. Ook hadden we daar een houten stok gevonden als pook. En ik had ook nog 2 andere stokken gevonden die als wandelstokken dienden voor Iris en ik. We reden toen naar de camping en gingen de wandelstokken bewerken. Daar waren we wel een half uur mee zoet! Daarna gingen we frietjes eten in een restaurant. Dat was heel lekker! Toen we ons eten op hadden gingen we nog langs het meer lopen. Ik had daar een Zeearend gespot! En nog even gekeild. We liepen terug naar de camping. onderweg had ik nog een betere stok gezien en ging ik die ’s avonds bewerken. En we gingen toen om 19:30 uur (nog steeds Denverse tijd) slapen.

Maandag 9 augustus. (9e dag)
30 graden met wind (tekst Janine)

Om half 8 hebben we de boel weer ingepakt om verder te rijden naar Dinosaur National Park. Dit was weer een aantal uurtjes rijden, dus gingen vroeg op pad. Onderweg weer lekker gepicknickt en kwamen ’s middags in het park aan. Het was hier behoorlijk warm. Bij het Visitor Centre aangekomen bleek dat de tocht naar de dino-botten alleen in de ochtend wordt gedaan, vanwege de hitte. Dus morgen zijn we de eerste, want we blijven hier op de camping slapen. Je mag hier zelf een plaats (in de schaduw) kiezen, wat erg leuk was. Een envelop met 12 dollar in een brievenbus stoppen met wat gegevens was voldoende om met maximaal 8 personen te kamperen! Nadat we de tent hadden opgezet hebben we eerst een route gereden in het park met indianentekeningen. Dit vonden Daan en Iris erg leuk en wij natuurlijk ook. Het park is speciaal gericht op kinderen.
’s Avonds lekker gebarbecued en kampvuur gestookt. Perry is later opgebleven om de foto’s op het netbook te zetten en alles te backuppenop een externe harde schijf (je weet maar nooit).

Dinsdag 10 augustus. (10e dag)
35 graden met wind (puf puf)

’s morgens bij het opstaan werden we aangenaam verrast door een uil die pal naast onze tent een muis of kleine eekhoorn wist te pakken. Hij kwam geruisloos aanvliegen en nam een mooie duik op zijn prooi. Even snel als de uil was gekomen, was hij ook weer vertrokken. Dat is het mooie aan kamperen in de natuur: ja maakt van alles mee.
Vanmorgen vertrok het eerste shuttle busje naar de dino-botten om 08.40 uur. Het was nu nog lekker koel en gingen met de ranger op pad met een man of 10. Onderweg vertelde de ranger hoe het park is ontstaan en waarom de botten hier te vinden waren. De meeste botten zijn al uitgegraven en in skeletvorm in de musea tentoongesteld bv. in Londen waar we zijn geweest en in Naturalis in Leiden. De botten zijn 150 miljoen jaar oud en grappig om te beseffen dat wij hier nu in het park zijn om de paar botten die nog over zijn hier aan te raken in de rotswand. Daan en Iris vonden dit ook erg leuk en begrepen toch aardig wat van wat de ranger vertelde.
Daarna zijn we doorgereden naar de volgende bestemming: Moab, waarbij we onderweg nog moesten afremmen voor eenoverstekende coyote.
Deze plaats ligt tussen Arches NP (National Park)en Canyonlands NP in en we blijven hier 3 dagen op een luxe camping met zwembad, internet en vlakbij veel winkels. We kwamen hier ’s middags aan, en warm was het wel: zeker 35 graden ! We namen dan ook eerst een duik in het zwembad en toen het etenstijd was hebben we een hapje in de stad gegeten. Daan zijn schoen ging kapot en gelukkig konden we hier nieuwe kopen in één van de vele outdoorzaken (Moab staat bekend om raften, mountainbiken en hiken. Na het avondeten zijn we naar Arches NP gegaan, omdat het licht dan het mooist is om foto’s te maken en het lekker koel was.
We zijn naar Delicate Arch gereden, de mooiste natuurlijke boog van het park, volgens de boekjes. De natuurlijke bogen zijn hier gevormd door wind, regen, sneeuw en ijs en zijn 300 miljoen jaar oud. Als ze het redden, want elk jaar slijt er een klein stukje van de rots af of brokkelen ze af. De parkeerplaats stond helemaal vol, dus waren niet de enige. Het was zeer de moeite waard. Er stonden alleen wel heel veel mensen helaas. Nog wat rondgereden en toen de zon onder ging konden we de vele sterren bewonderen die hier zijn. Ongelooflijk veel.

Woensdag 11 augustus (11e dag)
35 graden met veel wind

Vandaag had ik een 3 uur durende hike geregeld in Arches NP met ranger. Via internet kon je deze van te voren boeken. Om 9 uur begon deze hike ergens middenin het park. Deze route mocht je alleen met een ranger lopen omdat je over rotsen moest klimmen en door gaten door mocht kruipen. Je moest 1 liter water per persoon meenemen en goede wandelschoenen aandoen, anders ging het niet door. Daan en Iris hadden hier erg veel zin in, vooral doorgaten kruipen leek ze super leuk. Dat was het ook! Je kwam op plaatsen waar niemand anders kwam, en we liepen grotendeels in de schaduw. Springen, klauteren, door narrows lopen, het was echt mooi, rustig, spannend en leerzaam. Af en toe liet de ranger je uitrusten onder een arch (boog). Om 12 uur kwamen we weer in de bewoonde wereld op de parkeerplaats. We zijn naar de camping gereden om ’s middags lekker te relaxen in en om het zwembad.
’s Avonds ging het ineens hard waaien en kwam er een zandstorm van het zand wat hier ligt. De regen bleef uit, die viel iets verderop. De buren hadden de tent niet vastgezet met haringen en vloog de bosjes in.
Ons tentje bleef keurig overeind.

• 13 Augustus 2010 - 13:20

Will En Lia:

Hallo Luitje$
    Wat een prachtige rei$
    maken jullie, en wij beleven de onze weer een klein beetje opnieuw. De
    Arche$ is voor on$ natuurlijk bekend,alleen toen wij er waren wa$ het niet zo druk! Wat een overweldigende natuur i$ het daar hé!Maar jullie krijgen va$t nog een hoop mooi$ te zien. Het lijkt on$ ook fanta$ti$ch om een keer noordelijker te gaan.
    We wen$en jullie nog héél véél plezier.
    Groetje$ Will en Lia

• 13 Augustus 2010 - 13:29

Esther:

He, leuk jullie even op skype gesproken te hebben. Leuk verhaal weer en mooie foto's.
    Hier is het druk met de Engelse invasie, maar wel gezellig. Het weer is wisselvallig, gelukkig meer zon dan dat het regent!
    Liefs van ons allemaal

• 15 Augustus 2010 - 19:53

Margreet Aarden:

Hi Janine en fam.

Wat hebben jullie al veel gezien . Prachtig !
    Heel leuk om te lezen.

Wij zijn vandaag weer terug uit Zuid-Frankrijk.
    Was ook mooi en lekker warm.

Jullie nog heel veel genieten in de USA, en we kijken weer uit naar het volgende verslag.

groetjes van Margreet