Deel 8 USA - Reisverslag uit Yosemite Village, Verenigde Staten van Perry Kempen - WaarBenJij.nu Deel 8 USA - Reisverslag uit Yosemite Village, Verenigde Staten van Perry Kempen - WaarBenJij.nu

Deel 8 USA

Door: perryenjanine

Blijf op de hoogte en volg Perry

26 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Yosemite Village

Maandag 23 augustus
30 graden

Vandaag gingen we weer verder rijden naar de volgende bestemming nl. Yosemite NP. We hadden hier natuurlijk nog dagen kunnen blijven in Disneyword, Universal Studio’s, Legoword of Six flags, maar we hebben van te voren besloten dit niet te doen vanwege verschillende redenen. De grootste reden was dat het ca. 80 dollar p.p. per park kost. Universal Studio’s stond dan op nr 1, maar de attracties die er dit jaar zijn kennen de kinderen helemaal niet en waren alleen gebaseerd op horror en schietfilms. We gaan daarom als afsluiting van de vakantie in en rond San Fransisco een aantal dingen bezoeken.
Vandaag een aantal uur snelweg rijden dit keer (270 mijlen). Je moet niet denken dat de snelweg hier voor sterren is aangelegd, nee, het was 1 groot hobbel beton. Maar het was niet saai op de snelweg. Pal ernaast verbouwen ze allerlei soorten fruit; tomaten, druiven, meloenen, sinaasappelen enz.
We moesten hier dan ook even stoppen om fruit en eten in te slaan voor op de camping. De snelweg schoot aardig op en om 1 uur waren we al in Yosemite NP. 1 nacht blijven we op de camping in de zuidingang en 2 nachten in ‘the Village’ (het centrum) van Yosemite. De zuidingang van het park is bekend om de grote sequoiabomen. Na eerst de tent opgezet te hebben, zijn we met de shuttlebus (anders kwamen we er niet), naar het Mariposa Grove gereden, om daar een wandeling te maken tussen de hele grote sequoia’s. Er worden gecontroleerde branden uitgevoerd om de nieuwe bomen te laten ontkiemen. Een fraai gezicht vond ik het soms niet, dat afgebrande bos, maar bijzonder was het wel, om je zo klein te voelen tussen de reuzenbomen.
Daarna lekker bij de tent uitgerust en gebarbecued. We stonden heel leuk bij de rivier waar Daan en Iris binnen een mum van tijd kopje onder in zaten. Mooie vissen hoor hier, zei Iris, die dus nergens bang van is. We zaten hier ook weer in het berengebied, hier nog strenger dan elders. We moesten als we gingen slapen alles weer opbergen in de berenbox. Vooral geen voedsel in de auto en de tent laten liggen, want dan ben je verzekerd van een (ongewenst) bezoek van een of meerdere zwarte beren.

Dinsdag 24 augustus
33 graden

Geen beren gezien of gehoord vannacht, dus lekker rustig geslapen. Nadat de tent in de auto zat zijn we door Yosemite gereden met wat uitzichtpunten. Heel mooi was de route naar de top op 3500 meter hoogte waar je de rotsen bij Half Dome prachtig kon zien (Glacierpoint). De rotsen zijn 1 van de steilste van de wereld en daarom zo bekend. Om 12 uur kwamen we bij ‘the Village’ aan, om ons te melden bij de camping. Er zijn elke nacht veel beren, werd er al bij aankomst gezegd, dus elke keer alles goed opbergen in de berenbox. OK, dat zullen we dan doen. We hadden de tent nog niet opgezet, of de buurman kwam al een praatje maken. Vannacht had op deze plek een man in een pickup auto geslapen met eten. Er was een beer ingesprongen om het eten er uit te halen en de onwetende beer trof naast het eten ook een mens aan…. De man is gewond afgevoerd. Leuke binnenkomer. Nu was dat ook niet het slimste wat hij had gedaan, maar we besloten het maar even niet aan Daan en Iris te vertellen, die al in de rivier zaten. Het was een schitterende plek met uitzicht op Half Dome en de Merced-rivier, gereserveerd via internet. De hele camping heeft 500 plaatsen en was, vier maanden geleden, binnen 7 minuten uitverkocht. Veel Amerikanen komen hier elk jaar terug om hier 2 weken te staan, wij staan er twee nachten. Het is vooral zo leuk, omdat je geen auto meer nodig hebt en van hieruit kunt wandelen. We hadden een grote watermeloen gekocht voor een prikkie, die eigenlijk op moest, want beren zijn hier ook dol op. We besloten alle buren ook mee te laten eten van de meloen, en blij dat ze waren met een stuk meloen! We kregen van alle kanten ander eten toegereikt of hout, dat was wel grappig. Niet lang daarna moest alles weer schoon of in de box voor de beren, want het begon al donker te worden. Daan en Iris hadden al zoiets van, gaan we nu al naar bed ?, en besloten in de tent te gaan kaarten. Om half 10 (al) was het raak, een beer! Een soort vouvouzela klonk en er werd geschreeuwd. Vervolgens kwamen langs de tent een beer en mensen voorbij rennen om de beer te verjagen!
En de nacht moet nog beginnen! Ok, de kinderen sliepen al, ze hadden niets in de gaten. Het bleek dat dit de nachtbewaking was, om de beren van de camping te verjagen. Om 2 uur en om 5 uur was het weer raak en loste ze 2 schoten om de beren te verjagen. Veel gekker moet het toch niet worden! Dit bleek achteraf ook de nachtbewaking te zijn, maar veel geslapen hebben Perry en ik niet. Daan en Iris hadden niets gehoord.

Woensdag 25 augustus
30 graden

Alsof er niets gebeurd was werd iedereen laat wakker op de camping. Ik ben eerst bij de Ranger uitleg gaan vragen over vannacht en werd alles een beetje duidelijk waarom het zo ging. Toch raar dat ze dit niet van te voren melden wat er dus elke nacht afspeelt. Dat beloofd weer wat vannacht. We besloten om 8 uur al te gaan wandelen, omdat het anders veel te warm was voor een mooie tocht. We zijn naar Vernal Falls gewandeld, een waterval die 100 meter naar beneden komt via de steile wand. Een prachtige route langs grote stenen en water. Via een steil pad konden we er bij komen. Voor de echte warmte waren we al weer terug op de camping. Lekker geluierd en gezwommen in de (koude) rivier.